
Konsumentvägledning
Kostnadsfri rådgivning
Du som bor i Gislaveds kommun kan få kostnadsfri rådgivning i konsumentfrågor. Exempel på frågor som du som konsument kan få hjälp med:
- Förköpsråd: information före köp av varor och tjänster.
- Reklamationer: råd efter köp av varor och tjänster som inte motsvarar vad som utlovats.
- Konsumenträtt: information om vilka rättigheter och skyldigheter du som konsument har.
När du handlar från en privatperson
Om du har handlat en vara av en privatperson så gäller inte Konsumentköplagen. Det innebär att jag som konsumentrådgivare inte heller kan hjälpa till vid tvister. Du kan heller inte pröva en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden. Behöver du hjälp kan du vända dig till en advokat eller jurist.
Nyheter
2020-11-30 Boka resa under pandemin
För dig som behöver boka en resa under coronapandemi, har Hallå Konsument sammanställt en lista på råd på vad du bör tänka på. Läs Hallå Konsumnets råd och tips på deras hemsida.
2020-10-02 Information om kemikalier
Köper du en vara har du rätt att veta om den innehåller några farliga kemikalier. På Sveriges konsumenters webbplats kan du läsa mer och även få information om Kemikalieappen, som är ett verktyg för hjälpa konsumenter att ta reda på om det finns farliga kemikalier i olika varor.
2020-09-21 Coronaviruset: Rättigheter som konsument
Många resor och evenmang har blivit inställda eller ombokade på grund av coronaviruset. På webbsidan Hallå konsument finns en sammanställning på vilka rättigheter du har som konsument.
2020-03-13 MyHeritage anmäls för brott mot GDPR
Många svenskar har skickat sina DNA-prover till gentestföretaget MyHeritage. Sveriges Konsumenter menar att företaget tar sig allt för stora friheter med människors känsliga uppgifter och anmäler därför företaget till Datainspektionen och Konsumentverket. Mer information hittar du på Sveriges konsumenters webbsida.
2020-02-28 Coronaviruset: Det här gäller om du vill avboka en resa
Anna-Karin Baltzari Danfors som är Chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå berättar vad du har rätt till och vad som händer om du blir sjuk på resa. På Expressen webbsida kan du se en film om vad som gäller.
2020-02-17 Oseriös telefonförsäljning fortsätter trots ny lag
Konsumenter luras in i ogiltiga avtal, stressas till köpbeslut och får inte den tid till reflektion som de har rätt till. Trots att en ny lag skulle ge ökat skydd för mobilkunder som köper abonnemang per telefon, så konstaterar Konsumentverket att problemen fortsätter. Läs SVT:s reportage på deras webbsida.
2019-12-14 Så genomskådar du telefonförsäljarnas och eventförsäljarnas fulknep
”Vi ringer från din operatör och vill hjälpa dig att få ner din månadsavgift” är ett exempel på vad telefonförsäljare kan säga för att få dig att acceptera ett avtal som du egentligen inte vill ha. SVT:s Plusredaktionen har sammanställt en lista med fultrick som du ska passa dig för.
Tips!
Skydda dig mot telefonförsäljare
Många av de som söker konsumentrådgivning har ofrivilligt ingått avtal med telefonförsäljare. Ett sätt att minska mängden samtal från telefonförsäljarna är att spärra telefonen med hjälp av spärrtjänsten NIX.
Kontaktinformation (direktkontakt)
Skicka e-post till konsumentvägledning
Telefon: 0371-829 00
Konsumentrådgivning via telefon öppnar igen 4 januari 2020
Oberoende vägledning genom Konsumentverket på webbsidan Hallå konsument
Besöksadress:
Gislaveds bibliotek
Gislegatan 5, Gislaved
Sidan uppdaterades senast: 2021-01-11