Information för dig som är kund till Gislaveds kommun

Sedan 1 april 2019 är det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor till Sveriges kommuner och statliga myndigheter och för dem att ta emot det.

Autogiro

Du kan välja att betala dina fakturor från kommunen via autogiro och du kan välja om du vill ha autogiro för alla typer av fakturor du får eller om du bara vill ha det för en viss typ (tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp).
Önskar du att ändra betalsätt till autogiro anmäler du det elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Skulle du efter att du gjort din anmälan om autogiro få en ny typ av faktura (tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp) behöver du göra en kompleterande anmälan, det gör du på samma sätt som som en ny autogiroanmälan.

E-faktura

Du kan välja att få dina fakturor från kommunen elektroniskt och du kan välja om du vill få e-faktura för alla typer av fakturor du får eller om du bara vill ha det för en viss typ (tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp).

Du kan välja att få dina fakturor i något av följande elektroniskt format:

  • E-faktura till bank, privatperson.
  • PDF faktura via mail.
  • E-faktura till bank, företag.
  • E-faktura Peppol (företag).
  • E-faktura Sve (företag).


Önskar du att ändra distributionssätt för din faktura anmäler du det i din internettbank eller elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Observera att om du inte fått e-faktura till din bank från kommunen tidigare utan det är första gången du registerar att du vill få e-faktura från oss måste du göra anmälan på din internetbank och inte i vår e-portal.
På din internetbank letar du upp en lista över de företag som är anslutna till elektronisk faktura, välj där Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Skulle du efter att du gjort din anmälan om e-faktura få en ny typ av faktura (tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp) behöver du göra en kompleterande anmälan, det gör du i samma sätt som tidigare.

Digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst.

Du som har en digital brevlåda via Kivra eller Min Myndighetspost, kommer från och med januari 2022 att få dina fakturor från kommunen skickade dit. Övergången till digital post sker stegvis och det kan innebära att du får fakturan från oss via post under en övergångsperiod, trots att du har en digital brevlåda.

Undantag från detta gäller dig som har anmält att du vill ha fakturorna via e-post eller e-faktura samt företag som har sve-eller peppolfakturor. Du får dina fakturor även fortsättningsvis på det sätt du redan anmält.

Tänk på detta:

  • Om du har autogiro dras avgiften fortfarande automatiskt, även om du har digital brevlåda.
  • Du som inte vill ha fakturor från kommunen till din digitala brevlåda, ändrar det själv i din digitala brevlåda.
  • Du som vill byta från e-faktura/e-postfaktura till att få fakturorna till din digitala brevlåda, kan kontakta kommunen via kommunen@gislaved.se och meddela att du vill avanmäla e-faktura/e-postfaktura. Ange ditt kundnummer i meddelandet.

Om du inte har en digital brevlåda men vill ansluta dig till en.

En digital brevlåda skaffar du enklast genom att besöka Skatteverkets webbplats. Där får du information om vilka digitala brevlådor du kan ansluta dig till. Kommunen skickar fakturor till brevlådetjänsterna Kiva och Mina Myndighetspost.

Betalning

Betalning av en kundfakura görs till pg 4790302-6 med ocr nr som referens alternativt till bg 595-7014 med ocr nr eller fakturanr som referens.

Återbetalning eller kvitta ett tillgodohavande

Ett tillgodohavande uppstår i regel pga överbetalning av en faktura eller om en kreditfaktura inte kunnat kvittas mot ursprungsfakturan då den redan varit betald. Har du ett tillgodohavande kan du välja att kvitta det mot en annan befintlig faktura eller att få det återbetalt.

Du informerar oss hur du vill reglera ditt tillgodohavande genom ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Frågor och svar gällande kundfakturor

Läs mer om vanliga frågor och svar gällande kundfakturor.


Sidan uppdaterades senast: